RWS stelt eisen aan de materiaalkeuze bij bestrijden zandhonger

29 June 2010

RWS gaat maatregelen nemen tegen de zandhonger en zoekt naar mogelijkheden om platen, slikken en schorren te behouden in onze Oosterschelde. Daarom komt er een proef bij de Schelphoek op Schouwen-Duiveland.

De projectleider van bovengenoemde proef heeft aangereikt dat RWS eisen stelt aan de materiaalkeuze bij het bestrijden van de zandhonger. Bij de oeververdediging van platen, slikken en schorren wil RWS natuurlijke (!) materialen gebruiken. Het materiaal moet voldoende aanhechting bieden aan wieren, niet uitlogen (!) en voldoende holen voor de fauna bieden. In het conceptplan kiest RWS voor breuksteen (!) en schanskorven gevuld met dode oesters.

Sdo stelt dat RWS dergelijke eisen ook dient te stellen aan de materialen die zij gebruikt bij de vooroeververdediging in ons Nationale Park de Oosterschelde. Bij de uitvoering van de komende clusters dient RWS bovenstaande materiaalcriteria te hanteren. De prachtige onderwaterwereld van o.a. Burghsluis en Schelphoek (Schouwen-Duiveland, cluster 2) verdient de beste aanpak!