Van Oord, niet gezien, niet gehoord

10 December 2009

Stichting de Oosterschelde heeft een spotprent laten maken over de stort van staalslakken in de Oosterschelde. Op de cartoon, gemaakt door Hans Verhoog, is een eiland in de vorm van een palmboom in de Oosterschelde getekend, gemaakt van staalslakken. Het is een verwijzing naar het beroemde Palm Island dat aannemer Van Oord in Dubai realiseerde. Van Oord stort de staalslakken in opdracht van Rijkswaterstaat.
De bedoeling is om Van Oord te confronteren met zijn 'groene geweten', zegt Freek Titselaar van Stichting de Oosterschelde. "Van Oord profileert zich als een onderneming die duurzaamheid belangrijk vindt. We willen Van Oord daarom herinneren aan de eigen doelstellingen."
Het storten van staalslakken voor de vooroeverversteviging is omstreden. Een woordvoerder van Van Oord zegt niet te kunnen reageren, omdat het bedrijf contractueel verplicht is inzake de staalslakkenstort alle media door te verwijzen naar Rijkswaterstaat.